[INTERVIEW] Steffie Hövelings en haar Rough Label
“Stoer, stijlvol, natuurlijk en exclusief.” Zo beschrijft Steffie Hövelings haar eigen merk Rough Label, dat sinds kort een winkel heeft geopend aan het pleintje in Arendshof 2. Deze winkelruimte heeft ze gewonnen via een wedstrijd vanuit de gemeente om leegstand aan te pakken (een van de initiatieven van binnenstadmanager Stefan van Aarle). Roland en ik konden het niet laten om de kleurrijke zaak een bezoek te brengen.
Moeilijke wedstrijd?
Ze kwam in aanraking met de wedstrijd nadat ze op facebook was getagged door een vriend. “Ik dacht: gewoon mailen!” Ze had haar ondernemingsplan ingestuurd en ze werd opgebeld. De gemeente had interesse. Er bleken toen zes kansrijke kandidaten in het vizier. Drie kregen een pand, waarbij Steffie een van de gelukkigen was. “Er was een grote jury. Het was best moeilijk.”, aldus de erg vriendelijke en open onderneemster.
Ondernemersbloed!
Steffie is gestart vanuit de mode-management. “Ik was altijd al aan het sleutelen aan dingen. Als eindejaarsstuk moest ik een tas maken. Ik was met een acht geslaagd!”, vertelt ze trots. Deze opgewekte tassen-ontwerpster werkte daarna als manager in een winkel, maar dat paste niet bij haar. Omdat ondernemen echt gestimuleerd werd in het gezin, was een eigen zaak beginnen dan ook een logische stap. “Op m’n achttiende had ik ook al een bedrijf, waarbij ik zelf sieraden maakte”, vertelt ze. Op 1 april 2014 is ze begonnen met haar nieuwe onderneming.
Lastig voorspellen
Roland en ik waren benieuwd waar ze al die inspiratie vandaan heeft, maar Steffie heeft niet echt een voorbeeldwinkel. Om op goede koers te blijven heeft ze wel veel zakelijke adviseurs – mensen met vooral heel veel ervaring. Dit is erg belangrijk voor de feedback. Mode is daarnaast lastig te voorspellen. Steffie: “Zo raar!”. Een recent voorbeeld is haar legerkleurige tas, waarvan ze dacht dat slechts een selectief groepje het zou kopen. De tas bleek een succes! Ze is nu zelfs ook bezig met tassen voor mannen.
De Roland-vraag: Waar sta je over vijf jaar?
Sinds ze een fysieke winkel heeft gaat het hard. “Op een webshop is het moeilijk om te laten zien wat de look en feel is.” Roland en ik knikken instemmend. Omdat ze veel Amsterdamse kopers op haar webshop heeft, wil ze sowieso een winkel in Amsterdam openen. Antwerpen staat echter ook in de spotlights. “Dan ligt Oosterhout lekker centraal”, zeg ik tevreden. Bij drie filialen blijft ze dan ook vanuit deze stad opereren. Maar ze heeft meer plannen: een eigen fabriek en een eigen atelier.
Al met al, fantastisch om te zien dat iemand zo’n exclusief merk als Rough Label weet neer te zetten. Oosterhout is dus een mooie winkel met een vriendelijke eigenaresse rijker. Wij vanuit OokVanWosterhout wensen Steffie succes met haar onderneming en blijven haar op de voet volgen!